Tekakor m. havregryn

Ingredienser:
ca 12-13 dl mjöl
50 g jäst
½ dl sirap
2½ dl havregryn
5 dl mjölk (+ lite mjölk att pensla med)
100 g smält smör
lite salt
Gör så här:
Blanda havregrynen och mjölken och låt det stå ett tag. Smält smöret under tiden. Häll i smöret och sirapen i mjölkblandningen och värm den till 37 grader (om det är färsk jäst, vid torrjäst behövs ca 43-45 grader). Rör ner jästen. Häll i saltet och mjölet och vispa med elvisp (degkrokar). Börja med ca 10 dl mjöl och häll på mer om det behövs, degen ska släppa från kanterna. Täck degen med en bakduk och låt den jäsa ca 30 min.
Dela upp degen och rulla ca 20 bollar som läggs på en plåt och plattas ut med handen (mina var ca 7 cm i diameter, 1 cm höga). Nagga bröden och låt de jäsa ytterligare ca 20 min. Sätt in dem i ugnen, 225 grader, i ca 10 min. Pensla dem med mjölk direkt när de kommer ut.

Kommentarer
Postat av: Ester

Intressant sida! Det märks att du gillar att blogga!

2012-03-19 @ 00:40:01
URL: http://hemförsäkringidag.se
Postat av: alalalala

brödet var skit äckligt lär er laga mat

2012-04-03 @ 09:44:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0