Spenatfylld rödspätta med vitvinssås


Bilden är förskräcklig, tror det är blomkålens fel! Receptet är från norrmejerier.se
Ingredienser:
400-500 g rödspätta
50 g färsk babyspenat
2 schalottenlökar
2 dl vitt vin (jag hade Jacob's Creek, Semillon Chardonnay)
1 fiskbuljongtärning plus lite vatten
2½ dl grädde
1 tsk vetemjöl
salt, peppar
smör
Gör så här:
Sätt ugnen på 150°. Lägg en klick smör och några spenatblad på skinnsidan av varje spättafilé. Salta, peppra och vik ihop filéerna på längden. Lägg i en smörd ugnsfast form och stek i ugnen ca 15 min eller tills fisken är klar.
Såsen: Hacka schalottenlöken fint. Stek den i smör tills den blir mjuk utan att ta färg. Häll på vin och buljong. Låt koka i 5 min. Tillsätt grädden och låt småkoka i 10 min. Blanda smör och mjöl och rör ner under omrörning. Koka upp och smaka av med salt och vitpeppar.
Servera med pressad potatis och en skiva citron! (eller blomkål och sockerärtor)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0